Pesanan Penaja ^_^

8 Dec 2016

Buat pasport di Imegresen Putrajaya menguji kesabaran..!!!

Hai.

Hujan mencurah-curah dekat luar tu tak mampu menyejukkan hati aku yang terbakar ni.

Aircond ofis ni pun aku rasa macam tak berfungsi je.. On ke off ni?

Panaihhh bakk hang hati aku tau tengok perangai segelintir masyarakat Malaysia ni. Langsung tak ngeti bersabar satu hal.. Yang buat2 tak faham peraturan pun satu hal.. Lepas tu PEMALAS satu hal gak... Ko yang malas bertanya. Sesat jalan.. Pas tu Ko punya salah tak nak ngaku.. Orang lain punya salah yg ko cari. Apahal weii???

Aishhhhhhhhhh.....


Hari ni aku memang datang nak amik pasport je. Awal-awal lagi aku bertanya dekat pegawai imegresen tu yang aku datang nak amik pasport. Elok je pegawai tu layan pertanyaan aku dengan baik dan senyuman. Disuruhnya aku beratur. Aku pun beratur ler ikut laluan yang betul. Depan aku ni pun ada gak 2 3 orang brader tgh beratur. Sangkaan aku dia pun macam aku kot. Dah buat pasport hari-hari yang lepas dan datang hari ni nak kutip pasport je. Sebab aku perasan ada kertas kuning beserta nombor giliran seperti aku juga di tangan diorang. 

Sekali tengok macam tak ada beza pun orang yang datang hari ni buat pasport dengan orang yang dah buat pasport pada hari-hari sebelum hari ini. Mereka juga memegang resit bayaran yang sama seperti aku. Tapi perbezaannya orang yang buat pasport hari ini perlu diminta menunggu nombor giliran tiba. Manakala pemohon pasport yang hanya datang untuk mengambil SAHAJA perlu beratur di line yang ditentukan. 

Ulang sekali lagi...!!!!

PEMOHON PASPORT HARI INI DIMINTA MENUNGGU NOMBOR GILIRAN ANDA. HANYA PEMOHON YANG DATANG UNTUK MENGAMBIL PASPORT SAHAJA PERLU BERATUR DI SINI......

Korang faham tak apa yang aku tulis ni.. Faham kan..

Tapi tadi ada juga makhluk Allah ni yang tak faham bahasa... Lepas tu tak ada etika langsung terus memotong barisan.

Ewah2... Mentang2 aku kecik je.. Umpama cacing di tepi kaki ko. Ingat..!! Senang-senang ko nak pijak kepala aku. Ko ingat mulut akak tak laser.. Nah amik ko menjerit aku sound brader tu.  Dah semua pandang aku. 

Alamak baru teringat.. hari ini akak berbaju batik dik non.. Kang ada amik gambar akak kang. Maun satu jabatan cemuh aku kang.

Tapi apa ada heran. Benda salah perlu diperbetulkan. 

"Hello brader.. Apa hal tertiba ko potong que plak ni??? Orang lain elok je beratur panjang sampai ke muka pintu masuk tu dengan kesabaran tapi kerana perangai ko yang kurang ajar ni menyebabkan orang lain pun ikut sama BODOH potong que gak. Tak ngeti menyabar..."

Ko nampak je pegawai imegresen tu duduk dekat kaunter serahan. Terus ko datang melulu ke kaunter yea. Dengan nombor giliran ko. Katanya saya dah menunggu dari pukul 11 pagi tadi. Tak setle2 urusan lagi.

Apa ko ingat aku baru datang ke? 

Ko xtau aku datang 3 hari lepas tak setle urusan lagi tau.. Relax chilll je. Walaupun aku rasa fed-up plak nak kena datang balik amik pasport hari lain.


Hah ni ler nombor aku. Perlu menunggu 248 orang lagi. After lunch baru no aku naik. Bila tunggu akhirnya pukul 4 ptg baru dia panggil no akak.. Pk4.30 ptg baru proses bayaran tau. Amik nya hari ni ler.. Angin tak rasanya ni? Nak marah ke idokkk? Tapi lex wat peace je... XOXO

Tapi bila aku tengok 24 kaunter yang ada di pejabat Imegeresen Putrajaya ni semua berfungsi dan memberi perkhidmatan yang boleh aku kira diorang serve customer dalam 10-15minit  seorang. Kira 12 kaunter pasport.. 5 kaunter serahan.. 2 kaunter bayaran. Selebihnya kaunter lain2 urusan. Ni kira cepat tau.. Aku tak jadi nak marah. Bukan kerana diorang lambat tapi orang yang ramai memerlukan kesabaran menungu. Purata diorang boleh serve dalam sejam 6orang untuk setiap 10minit.. kira ler utk 12kaunter dgn brapa jam aku menunggu...

Bukan nak puji sangat tapi sebab orang yang datang membuat pasport pun boleh dikira ramai gak. Sampai tak da tempat duduk lagi. Lagi besar kawasan ni. Lagi ramai plak yang nak buat pasport ke luar negara kan.. Suruh bukak ler berapa banyak pun kaunter tp kalau yang datang pun bertali harus tak berhenti-henti. Kita kena gak bersabar dan patuh pada peraturan. So sila amik nombor giliran anda dan sabar menunggu. Kesabaran anda saya ucapkan terima kasih yea...

Bila difikir-fikirkn balik. Tang mana yang rakyat Malaysia semua hidup susah. Aku tengok berduyun-duyun orang ke luar negara. Ermmmmm....

Kalau barang naik. Ramai plak yang mengeluh.. Tapi ermm tengokk je ler... No komen...

Tadi bila aku tengok second pegawai ni masuk ke kaunter serahan. Terus aku plak melulu tanya semula pasport yang dah dibuat pada hari yang lepas mcmana nak amik. Pegawai tu minta resit bayaran dan amik pasport aku tapi dalam masa yang sama hamba Allah lagi sekor dekat belakang aku ni memang tak faham bahasa atau tak ngeti baca kot.. Sila beratur...

Dia pun menghimpit2 aku nk tunjuk gak no giliran dia kenapa tak sampai lagi dan suh jugak pegawai tu amik pasport dia..

Hello auntie sayang.. Pegawai bertugas ni kan tengah serve saya. Yang kamu ni tak menyempat dah kenapa??? Tak nampak ke rabun ke butaa ke sampai nak asak-asak aku ke tepi...??? Mula ler aku nak berangin balik ni..(Mampu cakap dalam hati je tapi memandang tajam ke muka auntie tu sambil buat ala-ala muka bengis) Ermmm...

Punya ler dia tak sabar menunggu tu kan. Buruk perangai betul manusia ni. Nasib time tu aku memang tak terfikir nak snap gambar ko.. Kalau tak aku viralkan.

Tapi setle je urusan aku dengar ramai ngak sok sek sok sek tepi aku. Budak ni nombor tak naik lagi. Tapi dia dah setle. Aku ni dari pagi tak setle lagi.

Hai cik kak.. Yang beratur tu hanya datang nak amik je.. Diorang tu dah mohon hari-hari yang lepas. Ada gak buat online pasport. Bukan macam cik kak yang baru mohon tadi. Tak ngeti nak tunggu giliran. Kalau dah tak sabar sangat. Boleh buat Permohonan Pasport Online disini. Tak payah nak bersapau menunggu ohkey. Nanti datang collect je..

Tapi bila di fikir-fikirkan balik dengan positif nya maybe pemohon-pemohon yang ada ni pun keliru kot sebab tak ada kenyataan atau notis yang minta atau bunyi ala-ala gini "PEMOHON PASPORT HARI INI DIMINTA MENUNGGU NOMBOR GILIRAN ANDA. HANYA PEMOHON YANG DATANG UNTUK MENGAMBIL PASPORT SAHAJA PERLU BERATUR DI SINI......

Arahan yang di beri oleh pegawai bertugas pun maybe tak jelas dan maybe arahan tersebut tak sampai kepada pemohon yang belakang2 tadi tu. Tu yang semua still berkerumun walaupun telah diminta oleh pegawai bertugas untuk tunggu nombor giliran.

Jadinya abang-abang sado yang bertugas tadi tu boleh ler pakai pembesar suara yea bila bercakap. Bagi orang2 yang kurang dengar dan kurang faham ni lebih dengar dan faham arahan.

Ok ler..

Akak minta maaf geng. Akak tak sempat nak amik gambar dari hari mula buat pasport hingga setle urusan sebab tak ada niat nak update cerita pun. Tapi bila jadi insiden gini. Mula ler laman bechok akak ni menjadi tempat luahan perasaan akak. Incik Padil seperti biasa. Orang sabar kan. Dia diam je.. Akak sabar gak tapi kepantangan akak kalau orang pijak kepala akak ni... 

So peringatan kepada manusia-manusia atau hamba-hamba Allah di luar sana. Please please please..... bersabar kalau buat urusan yea. Kaunter ada 24 je. Yang datang beribu nak di layan. Beribu juga perangai nak hadap. Kalau korang menyenangkan kerja orang lain. Insya Allah urusan korang pun Allah permudahkan yea.

Kepada jabatan yang terlibat. Tahniah sebab anda adalah yang terbaikkk..!!! Tapi boleh di perbaiki mutu perkhidmatan diantara yang TERBAIK dalam yang TERBAIK...

2 comments:

Anonymous said...

amboi akak ni berckp mcm menteri.jaga sikit mulut tu.yg pegi bercuti tu org yg ada2.org yg tak ada2 mcm sy nganga je...

mira bechok said...

insya allah. Now, everyone can fly.. tagline AA.. saya pun dulu berangan2 nak ke oversea. sllu baca blog orang.

walaupun xtau bila nak pi. saya tuka dulu duit siap2 dlm Yen ke Dollar ke..


insya allah. kalau kita berniat bersungguh2 ditambah doa dan usaha. satu hari pasti akan pergi :-)