Pesanan Penaja ^_^

30 Dec 2015

Azam 2016 Nak Jadi Isteri & Ibu Yang Pandai Masak

Happy New U'olls..!!

Kejapnya masa berlalu kan dah nak masuk tahun 2016. Alhamdulillah. Ada peningkatan cikit entry blog aku tahun ni. Hahahahhaha. Last year 2014 just 16 entry. This year 2015 just 20 entry. 
Ok ler nok..
Almaklum ler aku blogger sendu.. Bukan blogger Hot & Top cam orang lain hokeyyy. Boleh cari duit dengan menulis. Aku menulis bila rasa nak, ada idea, ada mood and free time.
Tapi ada yang bertanya dekat aku tau katanya 'Mira Bechok'. Tapi entry sikit je. Ni bukan blogger sendu. Ni blogger malap. Hahahahha
Hallooooo, uolls. 
Yang Bechok tu mulut aku bukan tangan aku wei. Aku ni penat dah menaip dkat ofis. Penat kerja. Dah tak larat plak nak menaip cerita lagi dekat umah.
3 hero dekat umah tu nak bagi setle gak kan.
"Tapi orang lain pun kerja gak. Lagi hebat kerja diorang. Ada artis lagi. Tapi akak sekadar kerani cabuk pun buzy gak ke."
Cett. Choiii giler mulut ko dik.
Sebenarnya aku malas nak menulis ler. Kadang2 otak tepu tak ada idea nak menulis. Hah, amik ko. Puasati tak alasan aku.
(Perbualan ini hanya rekaan semata-mata) Hikhikhik

Sapa ler aku ni. Bukan famous pun. Tak ada orang datang bertanya pun perihal blog aku ni de.
Aku sengaja nak berangan sekejap. Konon2 aku ni famous. Camana ler yea perasaan jadi org fofular ni. Jap2 org tanya bila nak kua entry baru.. Jap2 orang emel orang whatsapp apa perkembangan diri kita. Jap2 org invite event sana event sinun. Mesti best kan.. (berangan lagi..)

Ok ler. Untuk tahun akan datang 2016 ni. Tak ada azam baru pun.
Cuma aku nak jadi seorang ibu dan wife yang lebih bersabar dan lebih terbaik di mata dan hati si suami dan si anak-anak. Tu je. Azam sama tahun ni gak.

Sebenarnya aku sedih nak tinggalkan tahun 2015 ni. Bukan sebab banyak kenangan manis mahupun pahit. Tapi tahun depan anak2 akan mulai sekolah dan belajar berdikari. Umur aku pun akan bertambah lagi menghampiri 30 series. Fayadh tahun depan dah 4 tahun akan ke tadika dan si Fa'iz masuk 2 tahun dah akan ke taska. Uwaaaa..!! Anak-anak dah besar. 
Please jangan cepat besar sayang. Sebab mama tak puas lagi nak bermain dan bermanja dengan korang semua. 

Sob sob sob. =(

Dah nama pun nak jadi mama yg terbaik di mata family kecil aku ni. Jadi aku kena pikir kan macamana nak pikat selera tekak dan perut suami dan anak-anak aku. 
Kalau kebiasaan aku hanya masak lauk pauk untuk Incik Padil je. Anak-anak makan apa yang perents makan. 

So next year aku kena try tambah sikit energy diri untuk masak lebih cikit lauk iaitu tambahan menu untuk anak2 plak. Masakan akan lebih healty. 

Memandangkan anak2 pun akan bersekolah berdekatan dengan ofis next year. Jadi jadual aku pun akan lebih padat dan memenatkan itu pasti.

Kalau sekarang balik kerja boleh pick up Fayadh sahaja di sekolah. Then balik ke rumah boleh terus masak dgn aman tanpa si adik. Kadang2 boleh relax skjap 1/2jam baru masak kan. Tapi untuk next year. Aku kena amik kedua2 orang di tadika dan taska then bawak balik ke rumah. Kalau adik ada mesti susah sikit nak masak tanpa bantuan Incik Padil untuk menjaganya.

Almaklum ler adik baru setahun 2bulan. Lebih banyak masa nak melepet dgn mama je. Susah nak bergerak ke sana ke mari. Mama nak ke toilet yak pun adik nak ikut. Nak tinggalkan dgn si abang. Takut kang ntah apa2 si abang membuli adik.

So next year kena tunggu Incik Padil balik kerja ler baru boleh masak dgn aman. Kalau tak sambil masak sambil tinjau anak2 buat apa.

Untuk pikat selera Incik Padil memang tak susah. Tekak dia simple je. Hari2 ko hidang lauk ayam pun dia ok. Tak jemu makan ayam pun. Cuma jangan ler ikan. Corfirm dia tak usik lauk tu. Rela dia makan lauk tomato mentah buat ulam makan dengan nasi putih lagi dari dia makan ikan tu.

Kalau entry last year aku pernah cerita menu sepanjang bulan Ramadhan kan? Kalau korang tak ingat. Boleh klik sini. Menu tu ler aku selalu guna untuk jadi guide aku di dapur dan time beli barang basahan.

Tapi untuk tahun 2016 ni aku cuba tambah sikit menu yang lebih up to date untuk Incik Suami tau.
Ni kira ibarat Projek Memikat Suami ni. Almaklu ler awal2 tahun ni bonus nak dapat. ASB dividen pun nak dapat. Tahun depan kenaikan gaji pun 2x. 

Boleh ler pikat2 selera depa. Untung2 dapat 20% bonus. Ada x kenaikan bajet nafkah isteri? Hahahhahaha

Meh kita tengok. Menu apa yang menarik nya.

Suri-suri dekat rumah tu boleh ler buat panduan korang nak masak apa setiap hari kan. Tak ler hari2 sambal ayam.. Hari-hari sambal telur.. Hari-hari lauk belacan kan. Jemu beb.


Kalau korang nak mintak aku resepi masakan ni. Maaf ler yea. Aku hanya buat list je. Kalau nak resepi selalunya aku google sendiri atau tengok dekat FB. Hehehe.

Menu untuk anak-anak plak pun ada aku sediakan ni. Ni salah satu menu yang aku copy dari taska dan tadika anak2 aku. Hanya menu hari sabtu, ahad dan menu makan malam tu aku buat sendiri. Kebanyakan menu makan malam. Aku jarang bagi yang heavy just menu light2 je. Sebab di siang hari diorang pun dah banyak makan. Bila malam aku bagi yang heavy menu atau yang manis2. Anak-anak aku tak nak tidur. Ni semua hanya panduan sahaja. Terpulang korang nak ikut ke tak. Anak korang kan si ibu mesti tau tekak si anak.


Bab sarapan ni hanya menjadi panduan aku sahaja. Jarang aku follow. Sebabnya orang bekerja cam aku ni. Bila hari-hari cuti ler aku nak amik kesempatan bermalasan atas tilam kan. Jadi kalau sempat aku buat kan gak sarapan untuk anak-anak dan suami. Tu pun tgk bahan apa yang ada di dapur dulu. Selalunya aku beli je dekat kedai nasi lemak ke atau kuih muih. Lebih cepat.
Almaklum ler aku ni keluarga kecik. Kalau nak buat nasi lemak pun akan nak masak 1pot je. Buat kerak lebih dari nasi. Pastu makan sekali je. Tak berbaloi.
Semoga u'olls berjaya dalam operasi menambat selera keluarga korang nanti yea. 

Ingat tau..! Practise make perfect..!
Selamat mencuba..!

Happy New Year..!!!

Bye..! Bye..! Bye..!








































No comments: