Pesanan Penaja ^_^

7 Mar 2017

Kembara Musim Salju 2017 : Day 4 Nishiki Market

Entry sebelum Day 4 Togetsukyo Bridge

Hai.

Alhamdulillah. 19minit je naik train sampai sudah kita di Station Karasuma. Tapi malang plak rasanya bila pintu keluarnya terlalu banyak sampai exit 20 kot.. Ke lebih lagi exit nya dari yang akak nampak ni.

Sudah. Jalan mana pulak nak pilih ni. Tengok orang lain semua berpusu-pusu berjalan ikut arah masing-masing.

Kali ni Kak MB kena tunggu tepi dulu cuba mencari information centre atau information board.

Nasib ada information board so akak memerlukan exit 16 untuk sampai ke Nishiki Market. Jadi mencari ler kami pintu 16. Bila dh jumpa exit 16 rupanya akak akan masuk dalam Mall Daimaru Store. Jalan ler keluar baru nampak bertentangan dengan Daimaru Store ni adalah butik fesyen TakaQ. So tak sia-sia ler akak mengoogle street dulu sebelum sampai ke sini. At least akak dah nampak sedikit gambaran sekelilingnya untuk mengelakkan atau mengurang kesesatan. Bukan kesesakan yea. Hahahaha.



Ni dia Nishiki Market. Pintu masuk market ni. Tapi yang laluan ni bukan pintu utama tau. Ni pintu pertengahan nishiki market.


Hah, yang ni baru pintu utamanya.

Kalau korang tanya kenapa Kak MB beriya benor nak ke market ni? Padahal ia sama je dengan market yang lain kan. Of course ada barang basahan dan barang kering terjual di sini kan.

Hah, korang salah anggap. Salah faham tentang misi kembara ni.

Sebenarnya misi kembara ni bukan sekadar berjalan berfoya-foya laki bini sampai tinggalkan anak dekat mak sesuka hati. Tapi sebenarnya misi kami ingin melihat sendiri dengan kepala kaki dan lutut kami mengenai displin warga tempatan di sini. Macamana diorang boleh menjaga kebersihan tanpa di paksa-paksa? Manage diri sendiri boleh bertanggungjawab pada semua keadaan... Bagaimana negara diorang boleh maju walaupun tak fasih bahasa lain selain bahasa Jepun?

So misi akak ke market ni nak tengok sendiri mereka menjaga kebersihan pasar mereka tanpa adanya bau busuk dan tempat yang basah berair dan belendir seperti di tanahair akak. Nak jugak ler amik info sikit2 kan..

Tapi sebelum tu akak minta maaf yea. Kak MB bukan nak agungkan tempat orang lain yea. Tapi Kak MB nak amik yang positif dari mereka dan cuba terapkan dalam kehidupan harian akak sekeluarga. Nak terapkan dalam ofis atau dalam negara ni memang agak susah ler. Sebab masing-masing dah jadi buluh kan... Susah.


1st things yang Kak MB tengok market mereka memang bersih, tersusun dan teratur kedudukan kedai mereka. Tak ada bau busuk atau hanyir ikan. Mereka bersihkan ikan atau makanan basah dalam kedai mereka itu sendiri ajer. Kiranya dalam wilayah masing-masing jer. Tanpa menganggu ruang berjalan kaki atau ruang kedai orang lain.

Line coklat dah dibuat sebagai sempadan ruang pejalan kaki dan ruang kedai. Semua mematuhi peraturan tu. Tapi berbeza pula di pasar borong kita. Buat line pun tak guna. Diorang bukan nak patuhi pun. Langgar aje. Bila penguatkuasa datang. Baru terhegeh-hegeh ikut peraturan.

Serius. Ni bukan nak burukkan negara sendiri tau tapi ni pengalaman Kak MB sendiri bila ke pasar. Terjerit-jerit penguatkuasa memarahkan orang yang bekerja di pasar tu sebab degil tak ikut arahan dan peraturan. Tapi sekejap je ikut arahan. Lepas tu sama je balik. Degil.


Di Nishiki Market ni lain sangat. Tahap kebersihannya boleh bagi 10/10. Sampaikan Kak MB tengok sendiri siap orang boleh bawak luggage lagi berjalan dalam market ni tau. Korang boleh bayangkan sendiri tak macamana bersihnya pasar Nishiki Market ni.

Cuba korang pulak bawak luggage tolak dekat pasar borong ke atau pasar malam ke. Apa kan jadi dekat roda luggage tu? hahahahah

Corfirm bergumpal sayur, plastik dengan lumpur dekat roda tu. Tak boleh seret luggage dibuatnya. Itu belum lagi ada perfume tambahan yang melekat dekat beg tu kalau bawak di pasar borong kita kan...

Tak payah pasar borong ler. Bawak gi pasar tani atau pasar malam pun cukup ler.. Tamat operasi pasar malam berbungkus-bungkus sampah yang di sapu dek orang yang menjaga tapak tu.

Nanti ler akak cuba buat comparison pasar mereka dengan pasar kita yea dalam next entry nanti.. Anak kecik Kak MB pun tau cakap kotor mama.. Busuk.. Apa tah lagi kita yang dewasa ni?

Tapi kekadang nak masak dan beli barang yang murah sangat. Kita tak ada pilihan gi ajer pasar yang ada demi nak masak makanan korang gak. Asalkan sayur mayur yang dijual tak busuk. Udoh ler yea.



Hah, amik kau.. Sebiji carrot harga RM 6..


Sayur-sayuran di sini semua segar-segar belaka. Kalau sayur yang jenis berakar tu. Diorang trim sikit-sikit akar sayur tersebut dan dibalut akar tu dengan tisu basah nak bagi sayuran tu sentiasa fresh. Kalau bukan sayuran jenis berakar pun diorang akan susun cantik-cantik dan ada yang dibalut plastik siap-siap.

Jadi bila sayuran di susun cantik-cantik. Nampak ler ia kemas kan. Tak ler berhimpit-himpit sayur tu macam di timbun banyak-banyak sehingga lembik sayur tu. Daun hijau pun tak kotor dek terkena pasir yang ada di akar tu.


Buah-buahan mereka pun sama. Ada yang di packing dalam plastik dan ada juga yang tanpa plastik tapi diorang tetap susun buah tu cantik-cantik. Yang gambar atas tu adalah strawberry merah sama seperti di Cameron Highlands juga. Tapi rasanya corfirm manis letinggg...


Dan yang strawberry pink ni bukan strawberry tak masak yea. Tapi ia memang strawberry putih namanya dan banyak ada di musim sejuk. So ni bonus kepada Kak MB ler dapat tengok strawberry putih. Ingat nak ler merasa strawberry putih tu kan. Tapi tengok harganya. Buat Kak MB telan air liur ler... Harga paling murah pun RM 100-RM 170.. Ermmm tak jadi nak membeli dik oitt..

Terus gi kedai lain pula.


Sampai sini terus Kak MB pandang orang yang makan benda hitam ni mentah-mentah.

Sapa tau ni binatang apa?

Ni ler sea urchin. Adik beradik lain bapak lain mak dengan sea lion... Hahhahaha. Tipu ajer..

Kalau korang nak tau ni adalah landak laut. Dengar katanya ia beracun tapi tak tau ler Kak MB sohih ke idok ia beracun. Kalau nak makan nya pun kena ada cara. Macamana cara nak makannya. Tu akak tak tau.. Korang google ler yea.. Hihihihi. Kalau nak ditanya dekat tauke kedai ni pun. Dia bukan fasih pun cakap bahasa lain. Ermmm...



Yang kerang dan tiram ni mesti korang kenal kan. Cuma yang menariknya kerang tu sebiji RM 9. Dah tu besar plak saiznya sampai sebesar tapak tangan weiii. Patut ler harga satu RM 9. Tapi besar mana isi nya Kak MB tak pasti. Sebab kerangnya tido. Semua sembunyi dalam cengkerang. Tempat kita kerang sekilo RM 5.. Puas makan. Jadi kita kena rasa bertuah makan kerang di sini sampai cerry berry di buatnya. ^_^

Yang tiram tu pula boleh di makan mentah-mentah. Bak kata Incik Padil rasanya sedap tak hanyir pun. Cuma cara makannya kena letak lemon. Fresh. (Incik Padil cakap sedap tu macam penah makan ajer yea)


Ni baru gerai jual ikan dan seafood. Tapi cuba korang perhatikan lantai dekat bawah ni. Tak ada kan air ikan yang bertakung di bawah tu. Semua kering dan bersih je. Lalat pun tak ada. Apatah lagi langau.

Kuantiti ikan atau seafood yang di letak dalam bekas tu pun ada aturan nya. Bukan main lambak je lepas tu taruk ais. No okeyyy.. Sistem sini ikan letak sedikit je dulu. Dah abis dalam bekas. Baru tambah yang lain. Ni bagi mengelakkan ikan hilang kesegarannya.




Untuk lebih lagi menjaga kesegaran dan kebersihan ikan dan seafood yang dijual. Diorang packing terus siap-siap dan disusun kemas atas ais batu yang juga di tutup dengan plastik dulu. Baru di letakkan ikan di atas plastik tersebut.

Nampak tak betapa Kak MB betul-betul amik info mengenai pasar diorang ni. So peniaga-peniaga kita yang tau info ni boleh ler sama-sama mencontohi sistem diorang ni. Baru ler bersih. Lalat tak ada. Kesihatan pun terjaga.


Yang ni pula tempat di mana ikan salmon atau ikan yang besar-besar tu di potong dan di jual terus. Dia punya tempat menjual pun still dalam kawasannya. Kalau basah pun hanya di dalam tu jer. Tapi bukan sampai air bertakung di situ. Kejap-kejap akak tengok air yang bertakung tu di sapunya. So tak mengalir pun air ikan tu keluar. Still bersih. Tak ada bau busuk ohkey..



Yang ni kata Incik Padil sashimi squid.. Kira sotong mentah ler.. Tapi akak tengok macam sotong dah kena masak suku je tu. Ermm ntah ler. Tapi ia dah ready to eat.. Letak lemon dan alcohol cikit. Then makan. Tapi Kak MB tak try pun.




Terus gi kedai sebelah yang menjual sotong kurita ni. Nampak macam sedap je kan.

Rupanya ia adalah Tako Tamago dalam bahasa Jepun yang membawa maksud telur sotong. So di atas kepala sotong ni ada telur sotong tu sendiri. So merasa ler akak makan sotong kurita bersama telurnya sekali. Harga nya pun ikut saiz. Kecik 100yen.. Sederhana 300 yen.. Besar 500yen. Akak pilih yang sederhana je. Cukup ler untuk merasa je. Nak beli yang kecik takut buat taikk gigi je.. hihihi


Jom kita close up cikit Tako Tamago ni. Agaknya dia adik beradik kot dengan takoyakiii...hehe.

Rasa tamago ni memang TERBAIKKK...!! Sedap wei... Malaysia tak ada ni. Recommended..!!



Hah, yang ni memang menarik perhatian akak. Banyak-banyak penjual di sini. Yang ni memang tertarik ko memang di tarik. Kalau di Jepun memang ramai yang suka pakai masks mulut ketika diorang selsema atau batuk. Tu tak mengherankan akak. Tapi makcik ni nampaknya lain plak masks mulutnya tu. Interesting..

Siap akak duduk di situ perhatikan dia jer.. Rupanya dia sedang memanggil pelanggan untuk datang ke kedai dia. Tapi sebab nak jaga kebersihan supaya air liur dia tak memercik ke pau yang dia jual tu. So dia pakai masks gaya gitu. Kiranya topeng tu fungsinya menapis air-air liur yang keluar dari mulutnya. Hihihi. Macam-macam gaya kan.

So korang ada bran ke menjual di pasar lelong nanti sambil pakai mask.. Menjerit-jerit panggil pelanggan dengan mulut bertopeng. Ada berani..??


Di penghujung kawasan jualan basahan ni baru Kak MB nampak kedai-kedai jual makanan kering. So akak terperasan red bean belah kiri tu.

Woww harganya hampir RM 40 kot untuk sekampit dalam 500g tu.. Mahal.
 Ni jual ikan-ikan kering dan rumpai-rumpai laut yang telah di keringkan terlebih dahulu.


Dan ni baru ikan bilis. Tapi di sini ikan bilis nya halus-halus macam udang geragau je rupanya. Maybe sebab lautnya adalah laut dalam kot.. ke iklim lautnya tak sama seperti kita. Jadi ikan bilisnya kecik molek je.

Bila dah sampai ke penghujung market ni. Kak MB ingatkan dah selesai ler jelajah akak di sini. Tapi rupanya Nishiki Market ni sangat besar weii kawasannya. Dah kira macam downtown Danau Kota.

Ada lagi kawasan lain yang menjual baju dan perkakas-perkakas rumah pula.

Alamakkk misi masih jauh lagi ni. Lepas ni akak nak ke Dontonbori di Osaka pula. Perjalanan pun mengambil masa hampir sejam lebih kott. Tak sempat Kak MB nak tawaf satu tempat ni.

Jadi Incik Padil decide kita ke Gion-Shijo terus amik train terus ke Osaka. So sementara kaki berjalan meninggalkan Nishiki Market. Sempat ler kami melewati kedai-kedai yang menjual pakaian pula. Cantik-cantik juga design mereka. Nampak rare.


Contohnya kedai ni. Menarik mata akak melihat nya. Ala-ala design askar. Nak cari baju sejuk design askar pun ada di sini. Harga memang berpatutan ler. Beg, kasut, baju askar semua ada di sini. Tapi senapang askar tak pasti pula da jual ke idok. Hahahahha.


Tapi yang ni lagi menarik.. hati di tarik..duit tertarik.. Hahahhaha. Timberland siottt...

Wahhh, demam jap tengok design di sini. Semuanya original. No fake..!

Nasib ler banyak hari lagi akak di sini. So riki-riki harga dulu yea. Nama kedainya ABC Mart. tapi harganya tak ler berapa nak jimat. Cuma ia lebih jimat sikit dari Malaysia  Hahahahah

Harap-harap Incik Padil sudi ler belikan untuk Kak MB. Aminnn... Muahhhhhh :-*

So kita tinggalkan Nishiki Market dan pergi ke Gion-Shijo untuk amik train ke Osaka. Tapi sebelum tu kami balik jap ke bakpak hostel yang sememangnya dekat sangat dengan Gion-Shijo station ni. Balik solat dulu. Kang kua balik.

Next entry Dontonbori, Osaka

No comments: